• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Tufft läge att hamna i. Man kan ju inte göra ett skit i det läget. Hur mycket har du i hyra nu kimsan?

Mmm, eller hur? Ja har flyttat 3 ggr de senaste åren...allt för att sänka just boendekostnaden... Betalar nu 6400kr/mån, men noterade nyligen att en lgh i huset hyrdes ut på ett sk. korttidskontrakt från fastighetsägaren & de va då ja blev varse om anledningen... stambytet! Det suger duktigt... :(
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Mmm, eller hur? Ja har flyttat 3 ggr de senaste åren...allt för att sänka just boendekostnaden... Betalar nu 6400kr/mån, men noterade nyligen att en lgh i huset hyrdes ut på ett sk. korttidskontrakt från fastighetsägaren & de va då ja blev varse om anledningen... stambytet! Det suger duktigt... :(
Korttidskontrakt innebär att du måste flytta under renoveringen väl ?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Korttidskontrakt innebär att du måste flytta under renoveringen väl ?

Jag hyr inte med korttidskontrakt. Det är enbart lägenheter som nu inkommer som uppsagda som hyrs ut på så kallade ”korttidskontrakt” och ja, dom måste flytta med 3 månaders varsel.

Vi andra bor kvar, men de blir en riktig ”killer”. Man brukar dock bli kompenserad med att inte behöva betala hyra under stambytet/renoveringen, vilket brukar ta 6-8 veckor...
 
Senast ändrad:

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Jag hyr inte med korttidskontrakt. Det är enbart lägenheter som nu inkommer som uppsägna som hyrs ut på så kallade ”korttidskontrakt” och ja, dom måste flytta med 3 månaders varsel.

Vi andra bor kvar, men de blir en riktig ”killer”. Man brukar dock bli kompenserad med att inte behöva betala hyra under stambytet/renoveringen, vilket brukar ta 6-8 veckor...
Okej.
Usch ja, det är inte så kul att bo där under renoveringen.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Okej.
Usch ja, det är inte så kul att bo där under renoveringen.

Nä speciellt inte för de äldre som går hemma hela dagarna... :( Sen att dom stänger av vattnet under ett par veckor är ju inget någon blir lyckligare av... Portabla duschar och toaletter sätts in i källaren... Ingen höjdare alls...
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Sen kan man ju undra när våra myndigheter ska se/inse hur samhället ändras/ser ut... Inte minst gällande hyrorna på lägenheter & vad de ”får” kosta/månad...
Inte ens lägenheter ute i våra ”sunkiga” ytterområden får man för en ”billig peng” nuförtiden.
De allra flesta fastighetsägare har satt i system att när en uppsägning inkommer, så totalrenoveras lägenheten, vilket per automatik höjer hyran med 1500-2000kr/månad.
Allt för att höja värdet på fastigheten & även om investeringen räknas av på kanske 4-5 år, så består hyreshöjningen ”livet ut”.
 

Adde87

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Juni 2018
Meddelanden
421
Mottagna reaktioner
348
Poäng
477
Mmm, eller hur? Ja har flyttat 3 ggr de senaste åren...allt för att sänka just boendekostnaden... Betalar nu 6400kr/mån, men noterade nyligen att en lgh i huset hyrdes ut på ett sk. korttidskontrakt från fastighetsägaren & de va då ja blev varse om anledningen... stambytet! Det suger duktigt... :(

Men den summan och en höjning på 2000:- kr, som kommer ske stegvis va? Så kan det väl ändå inte vara någon fara, ja menar bostadsmarknaden är ju som den är i malmö, än värre i Stockholm. Bor du i en trea eller tvåa?
 

Adde87

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Juni 2018
Meddelanden
421
Mottagna reaktioner
348
Poäng
477
Sen under skuldsanering så går väl gränsen för att rapportera löneökning vid runt 4000:- om jag inte minns fel. Din höjning på 2000:- är ju betydligt mindre :)
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
De senaste åren har jag flyttat 3 ggr. Som mest hade jag en hyra om 14.500kr med min dåvarande sambo (den hyran delade vi då på). När vi separerade, så började jag "vandringen" nedåt i hyra. Bor nu i en supermysig 2:a i en liten fastighet på bra adress.
Det stämmer att hyran för befintliga hyresgästen trappas in. Tror det sker under ett par års tid. Det är bara nya hyresgäster som direkt får den nya hyran efter renovering.
Du har rätt gällande skuldsanering om att väsentlig ökning av inkomst om 4-5000kr/mån skall rapporteras in, men så lite som en ökning av utgifter på 500kr eller mer skall oxå rapporteras.
Ja, jag har skickat in en ansökan om skuldsanering. Det finns dock ingenting som talar till min fördel sett till hur mina skulder har uppstått. Det enda som eventuellt kan tala till min fördel är de saker som jag själv har gjort för att "minska" mina skulder såsom bland annat just dessa bostadsflyttar. :)
 

maggan carls

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
27 Juli 2018
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
94
Poäng
257
maggan kanske inte ens har körkort? Har du det maggan?
Jo det har jag. Enda gången man gärna skulle vara utan det! Kom på att det händer att folk ”tjuvparkerar” på ”min” p-plats o grannen ringer Securitas som p-bötar dem (attraktiv p-plats för lata människor) Om då någon med värsta BMWn tjuvparkerar på ”min” p-plats, då kan KF ta den o min skuld minska!:p (skämtar bara) Men undrar..hur blir det då??????
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp